Народни обичаји
У већини наших крајева Васкршњи празници трају три дана. На Васкрсни
понедељак се настављају гозбе и весеља, на коме се угошћавају рођаци, кумови,
комшије и пријатељи. То је време када се окупља родбина и из удаљенијих крајева.
У многим местима се организују литије, укључујући и манастир Хиландар.
Тамо, рано изјутра, по завршеној служби у храму, монаси излазе из манастирске
порте, носећи Црквене предмете, на челу са иконом Богородице Тројеручице.
Крећући се лаганим ходом у поворци, поју сво време тропаре Богородици и обилазе
места: Крст цара Душана, спомен место Богородици подигнуто на месту где је
угинула мазга која је донела икону Богородице Тројеручице из Јерусалима,
костурницу где се чувају кости упокојених монаха, а онда се враћају у манастир и
поново улазе у храм.
Велики вашар на Светли пондељак одржава се у Трговишту.
недеља, 5. мај 2013.
Свети велико мученик Ђорђе
Свети велико мученик Ђорђе
Овај славни и победоносни светитељ беше рођен у Кападокији као син богатих и благочестивих родитеља. Отац му пострада за Христа, и мајка му се пресели у Палестину. Када порасте Ђорђе оде у војску, где доспе у двадесетој својој години до чина трибуна, и као такав беше на служби при цару Диоклецијану. Када овај цар отпоче страшно гоњење на хришћане, ступи Ђорђе пред њега и одважно исповеди, да је и он хришћанин. Цар га баци у тамницу, а нареди да му се ноге ставе у кладе а на прси тежак камен. По том нареди, те га везаше на точак, под којим беху даске са великим ексерима, и да га тако окрећу, док му цело тело не поста као једна крвава рана. По том га закопа у ров, тако да му само глава беше ван земље, и остави га у рову три дана и три ноћи. По том преко некога мађионичара даде му смртоносни отров. Но при свим овим мукама Ђорђе се непрестано мољаше Богу, и Бог га исцељиваше тренутно, и спасаваше од смрти на велико удивљење народа. Када и мртваца једног молитвом васкрсе, тада многи примише веру Христову. Међу овима беше и жена царева Александра, и главни жрец Атанасије, и земљоделац Гликерије, и Валерије, Донат и Терина. Најзад осуди цар Ђорђа и своју жену Александру на посечење мачем. Блажена Александра издахну на губилишту пре посечења, а св. Ђорђе би посечен 303 год. Чудесима, која се десише на гробу св. Ђорђа нема броја. Нема броја ни његовим јављањима у сну и на јави многима, који га споменуше и његову помоћ поискаше од онда до дана данашњега. Разгоревши се љубављу према Христу Господу светом Ђорђу не беше тешко све оставити ради те љубави: и чин, и богатство, и царску почаст, и пријатеље, и сав свет. За ту љубав Господ га награди венцем неувеле славе на небу и на земљи и животом вечним у царству Свом. Још му дарова Господ силу и власт да помаже у бедама и невољама свима онима који га славе и његово име призивају.
Овај славни и победоносни светитељ беше рођен у Кападокији као син богатих и благочестивих родитеља. Отац му пострада за Христа, и мајка му се пресели у Палестину. Када порасте Ђорђе оде у војску, где доспе у двадесетој својој години до чина трибуна, и као такав беше на служби при цару Диоклецијану. Када овај цар отпоче страшно гоњење на хришћане, ступи Ђорђе пред њега и одважно исповеди, да је и он хришћанин. Цар га баци у тамницу, а нареди да му се ноге ставе у кладе а на прси тежак камен. По том нареди, те га везаше на точак, под којим беху даске са великим ексерима, и да га тако окрећу, док му цело тело не поста као једна крвава рана. По том га закопа у ров, тако да му само глава беше ван земље, и остави га у рову три дана и три ноћи. По том преко некога мађионичара даде му смртоносни отров. Но при свим овим мукама Ђорђе се непрестано мољаше Богу, и Бог га исцељиваше тренутно, и спасаваше од смрти на велико удивљење народа. Када и мртваца једног молитвом васкрсе, тада многи примише веру Христову. Међу овима беше и жена царева Александра, и главни жрец Атанасије, и земљоделац Гликерије, и Валерије, Донат и Терина. Најзад осуди цар Ђорђа и своју жену Александру на посечење мачем. Блажена Александра издахну на губилишту пре посечења, а св. Ђорђе би посечен 303 год. Чудесима, која се десише на гробу св. Ђорђа нема броја. Нема броја ни његовим јављањима у сну и на јави многима, који га споменуше и његову помоћ поискаше од онда до дана данашњега. Разгоревши се љубављу према Христу Господу светом Ђорђу не беше тешко све оставити ради те љубави: и чин, и богатство, и царску почаст, и пријатеље, и сав свет. За ту љубав Господ га награди венцем неувеле славе на небу и на земљи и животом вечним у царству Свом. Још му дарова Господ силу и власт да помаже у бедама и невољама свима онима који га славе и његово име призивају.
св Георгије Победоносац
Свети Ђорђе на коњу високу
Од аждаје избави девојку,
На копљу му знаменије крста,
Оружије свето, непобедно,
Тим оружјем аждају порази,
Здраву оцу девојку поврати,
Самог Бога добротом задужи,
Венцем славе Бог му се одужи.
Свети Ђорђе са срцем јуначким,
Све богатство раздаде убогим,
А част светску и славу одбаци
Рад имена Христа Победнога,
Муке прими, муке драговољне,
Тело скруши рад спасења души,
Самог Бога добротом задужи
Венцем славе Бог му се одужи.
Ђорђе свети и победоносни
И сад ходи са копљем крстатим,
Правду брани, неправду кажњава.
Ко га виче с вером и плакањем,
Ко га моли с душевним кајањем,
Ђорђе свети у помоћ му лети.
Ђорђе Бога добротом задужи,
Венцем славе Бог му се одужи.
Од аждаје избави девојку,
На копљу му знаменије крста,
Оружије свето, непобедно,
Тим оружјем аждају порази,
Здраву оцу девојку поврати,
Самог Бога добротом задужи,
Венцем славе Бог му се одужи.
Свети Ђорђе са срцем јуначким,
Све богатство раздаде убогим,
А част светску и славу одбаци
Рад имена Христа Победнога,
Муке прими, муке драговољне,
Тело скруши рад спасења души,
Самог Бога добротом задужи
Венцем славе Бог му се одужи.
Ђорђе свети и победоносни
И сад ходи са копљем крстатим,
Правду брани, неправду кажњава.
Ко га виче с вером и плакањем,
Ко га моли с душевним кајањем,
Ђорђе свети у помоћ му лети.
Ђорђе Бога добротом задужи,
Венцем славе Бог му се одужи.
ВАСКРС
Тропар (глас 5):
Христос воскресе из мертвих, смертију смерт поправ, и сушчим во гробјех живот даровав.
Христос воскресе из мертвих, смертију смерт поправ, и сушчим во гробјех живот даровав.
Христово Васкресење
Васкршња јаја
Код Хришћана је обичај да се за Васкрс спремају обојена и шарена јаја, на
којима се цртају хришћанска обележја, и исписује поздрав: "Христос васкрсе." По
предању, овај обичај потиче из времена Христовог Васкрсења и Вазнесења. Наиме,
следбеница Исуса Христа Mapиja Магдалена дошла је, после Христовог Вазнесења, у
Рим ради проповедања Јеванђеља. И када је изашла пред цара Тиберија, поздравила
га је речима: "Христос васкрсе" и пружила му на дар офарбано јаје, а по угледу
на њу, Хришћани су продужили праксу бојења и шарања јаја.
Васкршњим јајетом жели се представити очигледност Васкрсења и како из мртвила
постаје живот. Јер, јаје је само по себи мртва ствар, али под утицајем топлоте,
кад се стави под кокош, развије се у њему живот и излеже се живо пиле, које
својом снагом развали свој гроб - љуску, и изађе на свет - као што је и Исус
Христос оживео и из гроба устао. Црвена боја је боја радости, због тог радосног
догађаја, и символизује Божанску природу Христову; то је боја Божанске љубави.
Обичај је да се васкршња јаја шарају на Велику суботу. Постоје бројни локални
обичаји везани за украшавање (шарање) васкршњих јаја. У воду у којој се кувају
јаја ставља се и освећена водица.
Народни обичаји
Домаћица рано буди укућане да се умију водом. Рано се одлази у цркву, на
јутрење и Васкршњу Литургију, са собом носе јаја, један део подели по цркви, а
други после богослужења комшијама, пријатељима, рођацима, пред црквом. Где нема
цркве људи се у селима окупљају око "записа". Ту је долазио свештеник, ту су се
делила јаја, секао колач, први пут мрсило, а мушкарци се договарали о литији
која се носи сутрадан око села. Уобичајен поздрав је "Христос воскресе -
Ваистину воскресе", и он се употребљава у току целе наредне седмице. Кад се
заврши служба у цркви, људи, жене, деца, свечано обучени, засели би око ње или
на обижњим ливадама, ако је лепо време. Ту се поред јаја јело све од белог мрса
и печеног меса. Пила се ракија и вино, играло, певало и веселило.
У Горњој Пчињи, свако село је приређивало сабор, на коме се први пут, после
вишенедељног поста, играло и певало. Ујутру, У селима јужне Србије, прво се
прима "комка" - причешћују се, и то пошто су сви укућани свечано се обукли и
"поновили" за Ускрс неким делом одеће или целим оделом. Комка се код куће; прво
домаћица спреми ресе од дрена, коприве и здравца и све то потопи у вино заједно
са комадићима васкршњег колача. После тога је породични ручак, а затим млађарија
иде на "вртешку", која је чврсто усађен стожер на који се стави дугачка греда.
На оба краја греде уденута су по два вертикална клина за које се придржавају
играчи, а трбухом се ослањају о саму греду. Два играча трчећи врте греду или
једноставно неко стане у средину и заврти их. Да би се вртешка лакше окретала,
врх греде се намаже соком стабљике младог кукурека. Док се једни врте, други
играју клиса или пиљке, играју у колу и певају разне пригодне песме.
У Левчу и Темнићу се каже: "Васкрс је до подне црвен, а од подне зелен" и "До
подне у јаја, а од подне у коприве", јер Васкрс је падао у дане када су села
била у највећој пролетњој оскудици, након зиме, а пре него је нова летина
стигла, те се није имало довољно хлеба за исхрану.
Деца се изузетно радују Васкрсу и црвеним јајима, којима се туцају. Чије се
јаје разбије, тај губи и предаје ономе који има јаче. Прво офарбано јаје чува се
у кући годину дана и назива "чуваркућа". Сремци месе посебан васкршњи колач,
који зову "буздован", а у Шумадији се зове "витица". Витицу домаћин ломи уз
ручак и дели свима говорећи: "Све нам крсло и васкрсло".
Пријавите се на:
Постови (Atom)