Тропар (глас 3):
Засијасте делима Православља, погасивши сва зла учења, поставши победници над
њима, и све сте побожношћу обогатили и Цркву веома украсили: Достојно сте
пронашли Христа Бога, који нам дарује велику милост.
Мудрост се засија кроз Атанасија,
И људе осветли истина Божија.
Познадоше људи: мудрост ниje грка,
Но сваком је слатка, ко је до дна срка,
Свакоме је драга, ко за њу пострада,
Коме прво у свет сва утрну нада.
Ко по свету ходи ко по старом гробљу,
O људима мисли ко o слабом робљу,
O пет земних копна ка o пет гумана,
Ka o пет локава o пет океана —
Том је Христос мера, ким сс вечност мери.
Те се мере држи утврђен у вери,
Ко ту меру позна, одустат је неће,
Јер за тајне света другу напи неће;
Свака друга мера, поред све напреге
He стиже до Алфе нити до Омеге,
Но вара ко месец што по води гмиже.
A личи да до дна, до дна воде стиже.
Христос премашује оба краја света,
Где се драма кончи и где је почета.
Од свију је тајни Он тајна највећа.
Од Свога Рождества до крсног Распећа
Од Крсног Распећа па до Васкрсења —
Он је права мера свих Божјих створења,
Њима мерећ муке усред светске хуке
Светитељи Божји страдаше — без муке.
И људе осветли истина Божија.
Познадоше људи: мудрост ниje грка,
Но сваком је слатка, ко је до дна срка,
Свакоме је драга, ко за њу пострада,
Коме прво у свет сва утрну нада.
Ко по свету ходи ко по старом гробљу,
O људима мисли ко o слабом робљу,
O пет земних копна ка o пет гумана,
Ka o пет локава o пет океана —
Том је Христос мера, ким сс вечност мери.
Те се мере држи утврђен у вери,
Ко ту меру позна, одустат је неће,
Јер за тајне света другу напи неће;
Свака друга мера, поред све напреге
He стиже до Алфе нити до Омеге,
Но вара ко месец што по води гмиже.
A личи да до дна, до дна воде стиже.
Христос премашује оба краја света,
Где се драма кончи и где је почета.
Од свију је тајни Он тајна највећа.
Од Свога Рождества до крсног Распећа
Од Крсног Распећа па до Васкрсења —
Он је права мера свих Божјих створења,
Њима мерећ муке усред светске хуке
Светитељи Божји страдаше — без муке.
На питање, зашто се Бог Син јавио свету у телу човечијем а не у облику друге
неке твари, умни светитељ Атанасије овако одговара: "Ако питају, зашто се Он
није јавио у виду неке боље твари, нпр: као сунце, или месец, или звезде, или
огањ, или етар, него баш као човек? То нека знају, да Господ није дошао да
покаже Себе него да излечи и научи страдалнике. Јер јавити се само и зачудити
гледаоце, значило би доћи на показ. Исцелитељу и учитељу нужно је било не само
доћи но послужити на корист невољника, и јавити се тако како би то (јављање)
било подношљиво за невољнике... Ниједна твар није била у заблуди у погледу Бога
осим једног човека: ни сунце, ни месец, ни небо, ни звезде, ни вода, ни етар
нису изневерили свој чин, него, напротив, знајући Творца свога и цара—Слово, они
сви пребивају каквим су и створени; само су се људи удаљили од добра, и истину
заменили обманом, и част, припадајућу Богу, као и знање о Њему, пренели на
ђаволе и људе, извајане од камена... Шта има, дакле, невероватно у томе што се
Слово (Син Божји) јавило као човек да спасе човечанство?" Заиста и ми питамо
невернике наших дана: у каквом бисте облику ви желели да се Бог јавио ако не као
човек?
Нема коментара:
Постави коментар